Portret Anna Sadowska
Urodziła się 28 kwietnia 1930 w miasteczku Hniezno w powiecie wołkowyskim. Ojciec Anny Sadowskiej pracował na kolei – był zwrotnicowym. Matka prowadziła dom, a z czasem założyła sklep spożywczy w miasteczku. Do 1939 Anna Sadowska ukończyła trzy klasy polskiej szkoły powszechnej. Po wybuchu wojny i zajęciu tych terenów przez wojska sowieckie odbyło się kilka wywózek. W trakcie drugiej okupacji sowieckiej Anna Sadowska straciła dziadka, który aresztowany przez Sowietów został zamęczony w trakcie przesłuchania w grodzieńskim więzieniu. Po zakończeniu wojny rodziców zmuszono do wstąpienia do kołchozu.  Po wojnie, Anna Sadowska ukończyła szkołę podstawową. Następnie zdała do trzyletniego handlowego technikum w Homlu, a później rozpoczęła studia w Instytucie Handlowo – Ekonomicznym we Lwowie. Po studiach wróciła do Wołkowyska. Zaczęła pracować jako kierownik wydziału handlowo-ekonomicznego, gdzie pracowała do emerytury. W 1959 roku wyszła za mąż za Mariana Marczyka. Wkrótce urodził się syn. W latach 90. zaangażowała się w odbudowę polskiego życia społecznego w Wołkowysku. Zakładała miejscowy oddział Stowarzyszenia im. Adama Mickiewicza, a później skupiła się na animowaniu polskiej oświaty. Doprowadziła do powstania szkoły polskiej w Wołkowysku. 

opis nagrania

sygnatura: AHM_PnW_1964
data nagrania: 26.09.2010
długość nagrania: 01:45:00
kraj: Białoruś
miejscowość: Wołkowysk (Waukawysk)
autor nagrania: Pruszyński Konrad
Sadowska Anna
Streszczenie relacji z minutnikiem

Wspomnienia rodzinne (zajęcia dziadków, praca rodziców); 0001 ok. 1 min

Wybuch II wojny światowej (wkroczenie sowietów); 0001 ok. 4 min

Nauka w szkole powszechnej w trakcie pierwszej okupacji sowieckiej (ucieczka polskich nauczycieli, przyjazd Żydów z terenów okupowanych przez Niemców); 0001 ok. 5 min

Kolejne wywózki z Gniezna (1940 , 1941); 0001 ok. 11 min

Wkroczenie Niemców na grodzieńszczyznę; 0001 ok. 13 min

Wojna niemiecko – sowiecka (wjazd pierwszych oddziałów niemieckich do Gniezna); 0001 ok. 20 min

Codzienność podczas niemieckiej okupacji (sposoby zarobkowania, represje); 0001 ok. 21 min

Stosunki polsko – żydowskie podczas pierwszej okupacji sowieckiej; 0001 ok. 22 min

Działania zbrojnych band białoruskich (tzw. partyzantów) w trakcie okupacji niemieckiej; 0001 ok. 24 min

Wojna sowiecko – niemiecka (drugie przyjście Sowietów, aresztowanie dziadka i wujka, śmierć dziadka w więzieniu w Grodnie); 0001 ok. 26 min

Nacjonalizacja, organizacja kołchozu (represje, wywózki do Kazachstanu); 0001 ok. 28 min

Organizacja szkoły (sprzeciw rodziców przeciwko zorganizowaniu białoruskiej szkoły); 0001 ok. 31 min

Nauka w kolejarskiej szkole wieczorowej; 0002 ok. 1 min

Nauka w technikum ekonomicznym w Homlu a następnie w Instytucie Handlowo – Ekonomicznym we Lwowie; 0002 ok. 2 min

Odbudowa polskiego życia społecznego w Wołkowysku (założenie Stowarzyszenia im. Adama Mickiewicza, animowanie działań oświatowych); 0002 ok. 5 min

Starania w celu zbudowania polskiej szkoły w Wołkowysku; 0002 ok. 17 min

Wspomnienia rodzinne (zajęcia ojca i dziadka); 0002 ok. 23 min

Przedwojenne Gniezno (nauka w polskiej szkole); 0002 ok. 27 min

Przedwojenny Wołkowysk (pierwsza wizyta w kinie); 0002 ok. 31 min

Codzienność wojenna (praca ojca na kolei w trakcie okupacji niemieckiej); 0002 ok. 35 min

Stosunki polsko – żydowskie w Gnieźnie; 0003 ok. 2 min

Okupacja niemiecka (Żydzi w Wołkowysku, getto, Holocaust); 0003 ok. 6 min

Druga okupacja sowiecka (założenie sielsowietu, wywózki); 0003 ok. 13 min

Okupacja niemiecka (ucieczki Żydów z getta, ukrywanie się na prowincji, działalność partyzantów); 0003 ok. 17 min

Ponowne wejście sowietów (ucieczka białoruskich kolaborantów); 0003 ok. 21 min

Codzienność powojenna (praca w Wołkowysku, życie religijne, represje); 0003 ok. 28 min

Relacje z władzami (opór wobec wstąpienia do partii, udzielanie pomocy lokalnej władzy); 0003 ok. 31 min

fragmenty nagrania

udostępnianie transkrypcji

W celu udostępnienia transkrypcji nagrania prosimy o kontakt z Archiwum Ośrodka KARTA: [email protected]