Urodziła się 3 lutego 1934 w Dworczanach koło Łyntup na terenie II RP. Jej rodzicami byli Salomea z domu Subocz oraz Tomasz Perko. Rodzice posiadali gospodarstwo, jedno z największych we wsi, mama była krawcową. Po wojnie uniknęli wywiezienia na Sybir dzięki wstawiennictwu lekarzy, którzy zostali zakwaterowani w domu rodziny Perko. Natalia Bylińska ukończyła rosyjską szkołę średnią w Łyntupach, mieszczącą się w pałacu Byszewskiego oraz Nowowilejski Instytut Nauczycielski (1952-1955). Od 1957 roku mieszkała w Święcianach. Pracowała w szkolnictwie jako nauczycielka matematyki, początkowo w polskiej szkole w Buwidziszkach następnie w Święcianach. Uzupełniła wyższe wykształcenie studiując w Leningradzie. Została zastępcą dyrektora rosyjskiej szkoły, po przejściu na emeryturę pracowała w niej jeszcze cztery lata. Od 1991 roku prowadziła własny sklep. W 1957 roku wyszła za mąż za Władysława Bylińskiego, urodziła trzy córki.
opis nagrania
Streszczenie relacji z minutnikiem
Wspomnienia z dzieciństwa (wieś, rodzina, zajęcia rodziców, robotnicy pomagający w polu, edukacja); 001, ok. 1 min
Pomoc lekarzy zakwaterowanych po wojnie w domu rodzinnym przed wywózką na Sybir; 001, ok. 2 min
Praca zawodowa w szkole oraz sklepie (zatrudnienie sprzedawczyń Polek); 001, ok. 5 min
Rodzice, obchodzenie świąt w domu; 001, ok. 8 min
Sąsiedzi we wsi (sami Polacy, wizyty handlowe Żydów); 001, ok. 11 min
Dzieciństwo (praca mamy jako krawcowej, siostra Leokadia i jej losy, odpusty); 001, ok. 13 min
Instytut w Nowej Wilejce, praca nauczycielki, ukrywanie wiary, naciski z zewnątrz aby uczniowie nie chodzili do kościoła; 001, ok. 16 min
Uczęszczanie do kościoła w Łyntupach przed wojną; wyjazdy Natalii Bylińskiej wraz z mężem na Białoruś na grób matki rozmówczyni oraz po zakup benzyny; 001, ok. 21 min
Święta przed wojną; 001, ok. 25 min
Najmowani robotnicy, którzy pomagali w polu przed wojną oraz ich pomoc po wojnie, gdy rodzinie Pyrko groziła wywózka; 001, ok. 27 min
Wojna, Sowieci, kolektywizacja (ojciec krótko przewodniczącym kołchozu); 001, ok. 30 min
Praca mamy jako krawcowej; 001, ok. 33 min
Losy sąsiadów Wielkich, którzy zostali wywiezieni na Sybir; 001, ok. 35 min
Rosyjska szkoła w pałacu Byszewskiego w Łyntupach; 001, ok. 38 min
Rosyjscy partyzanci; 001, ok. 39 min
Znajomość języka litewskiego i rosyjskiego; 001, ok. 40 min
Przyczyny pozostania w Dworczanach po wojnie (brak wiedzy dlaczego rodzina nie wyjechała), wyludnienie wioski; 001, ok. 42 min
Nauka w szkole w pałacu Byszewskiego; 001, ok. 44 min
Nauka w Instytucie w Nowej Wilejce przygotowującym nauczycieli do pracy w polskich szkołach; Komsomoł; 001, ok. 48 min
Praca nauczycielki matematyki w Buwidziszkach; 002, ok. 1 min
Małżeństwo, córki; 002, ok. 2 min
Praca w szkole w Święcianach, polskie koło; 002, ok. 5 min
Brak polskiej szkoły w Święcianach, trudności rosyjskiej szkoły; włączenie polskiej szkoły do rosyjskiej; 002, ok. 8 min
Obchodzenie polskich świąt w szkole; 002, ok. 11 min
Wyjazdy na urlopy, do Polski; zgodne życie polsko-litewskie; 002, ok. 13 min
Wspomnienia z dzieciństwa (wieś, rodzina, zajęcia rodziców, robotnicy pomagający w polu, edukacja); 001, ok. 1 min
Pomoc lekarzy zakwaterowanych po wojnie w domu rodzinnym przed wywózką na Sybir; 001, ok. 2 min
Praca zawodowa w szkole oraz sklepie (zatrudnienie sprzedawczyń Polek); 001, ok. 5 min
Rodzice, obchodzenie świąt w domu; 001, ok. 8 min
Sąsiedzi we wsi (sami Polacy, wizyty handlowe Żydów); 001, ok. 11 min
Dzieciństwo (praca mamy jako krawcowej, siostra Leokadia i jej losy, odpusty); 001, ok. 13 min
Instytut w Nowej Wilejce, praca nauczycielki, ukrywanie wiary, naciski z zewnątrz aby uczniowie nie chodzili do kościoła; 001, ok. 16 min
Uczęszczanie do kościoła w Łyntupach przed wojną; wyjazdy Natalii Bylińskiej wraz z mężem na Białoruś na grób matki rozmówczyni oraz po zakup benzyny; 001, ok. 21 min
Święta przed wojną; 001, ok. 25 min
Najmowani robotnicy, którzy pomagali w polu przed wojną oraz ich pomoc po wojnie, gdy rodzinie Pyrko groziła wywózka; 001, ok. 27 min
Wojna, Sowieci, kolektywizacja (ojciec krótko przewodniczącym kołchozu); 001, ok. 30 min
Praca mamy jako krawcowej; 001, ok. 33 min
Losy sąsiadów Wielkich, którzy zostali wywiezieni na Sybir; 001, ok. 35 min
Rosyjska szkoła w pałacu Byszewskiego w Łyntupach; 001, ok. 38 min
Rosyjscy partyzanci; 001, ok. 39 min
Znajomość języka litewskiego i rosyjskiego; 001, ok. 40 min
Przyczyny pozostania w Dworczanach po wojnie (brak wiedzy dlaczego rodzina nie wyjechała), wyludnienie wioski; 001, ok. 42 min
Nauka w szkole w pałacu Byszewskiego; 001, ok. 44 min
Nauka w Instytucie w Nowej Wilejce przygotowującym nauczycieli do pracy w polskich szkołach; Komsomoł; 001, ok. 48 min
Praca nauczycielki matematyki w Buwidziszkach; 002, ok. 1 min
Małżeństwo, córki; 002, ok. 2 min
Praca w szkole w Święcianach, polskie koło; 002, ok. 5 min
Brak polskiej szkoły w Święcianach, trudności rosyjskiej szkoły; włączenie polskiej szkoły do rosyjskiej; 002, ok. 8 min
Obchodzenie polskich świąt w szkole; 002, ok. 11 min
Wyjazdy na urlopy, do Polski; zgodne życie polsko-litewskie; 002, ok. 13 min
fragmenty nagrania
udostępnianie transkrypcji
W celu udostępnienia transkrypcji nagrania prosimy o kontakt z Archiwum Ośrodka KARTA: [email protected]